@article{oai:kyukan.repo.nii.ac.jp:00000121, author = {立石, 和子 and 吉本, 圭一}, issue = {1}, journal = {九州看護福祉大学紀要, The Journal of Kyushu University of Nursing and Social Welfare}, month = {Mar}, note = {110006243714, 臨地実習指導に役立てることを目的に、看護教育に求められている職業的能力(コンピテンシー)を、実習前・後、就職初期の自己評価によって、その変化過程をアンケート調査にて明らかにした。調査用紙は、吉本らが開発した、コンピテンシー(知識・技術・能力)36項目を用い、看護系大学生3学年時実習前・後および卒業生を対象に集合調査および郵送質問紙調査を行った。有効回答率は、実習前73%、実習後73%および卒業生26%であった。  調査結果から、実習終了後の学生の獲得能力の平均値を実習前値と比致したところ、すべての項目において実習前よりも上昇していた。しかし、就職後の臨床の場で不足している点として、精神力、知識・教養、問題解決能力、対人能力などであった結果から、これらの諸項目が臨地実習時の指導不足な要素ではないかと思われた。また、大学卒業時点でのコンピテンシーの獲得能力平均値は、実習終了後の状態よりすべての項目において低く、大学教育で獲得したコンピテンシーは就職後の臨床の場で十分に活用されてはおらず、「理想と現実の乖離」が著明であることが明らかとな った。以上のことより、「職務適応能力」を養うためには、学業へのモチベーションと職業へのレディネスとを学生時代から養う必要性があると考えられた。つまりは、臨地実習指導時において、指導者側が不足点を十分に認識した上でその実習指導方針を考慮することが、就職後の能力の獲得に反映されると考えられた。, Competency is what the nursing education has been expected to provide, Aiming to contribute to the clinicai training instructions, this study elucidated the process of changing competency through a questionnaire survey by analyzing the seif-evaluations before and after the clinical training and immediately after employment. The questionnaire, developed by Yoshimoto, et al., consisted of 36 items of competency (knowledge, skill, capacity). The questionnaire through a group survey and a mail-in survey targeted pre-training juniors, post-training juniors, and graduates of a nursing university. The response rates were 73% for the pre-training students, 73% for the post-training students, and 26% for the graduates.  The survey outcomes demonstrated that the competency acquisition levels of all items increased after the clinicai training. Students in the clinical setting, however, showed their deficiency in mental strength, knowledge and education, problem-solving capability, and interpersonal skills, which suggested that these are the areas in need of guidance in the clinical nursing training. In the mean time, the competency acquisition levels at the time of graduation were lower than those immediately after the clinical training, which indicated that the competency acquired through university education was not fully utilized, and that the gap between ideal and reality was significant. From these results, acquisition of professional adaptability required academic motivation and readiness for profession, which needed to be developed during undergraduate days, Sufficient attention by the instructors during the clinical nursing training guidance should contribute to students' acquisition of such competency after stating their career.}, pages = {69--81}, title = {看護系大学生の職業的な能力(Competence)の自己評価 : 臨地実習前・後および就職後初期における比較検討}, volume = {8}, year = {2006} }