@article{oai:kyukan.repo.nii.ac.jp:00000129, author = {加島, 亜由美 and 樋口, マキエ}, issue = {1}, journal = {九州看護福祉大学紀要, The Journal of Kyushu University of Nursing and Social Welfare}, month = {Mar}, note = {110003476982, 本研究の目的は、臨地実習における看護学生のストレッサーを把握し、それに対しどのような対処法が有効であったかを明らかにし、実習における学習意欲向上のための方針を示すことである。臨地実習を終えた4 年次看護学生 (n=76) を対象に、質問紙で集合調査した(有効回答率は79%)。ストレッサーを4 つのカテゴリーに分類し重要因子順に示すと、第1位は『看護能力不足』(サブカテゴリー間では知識・技術>患者状態の把握)、第2位は『実習先指導者・本学教員との関係』であり、ストレス度がずっと低くなる第3位は『患者の家族との関係』、そして第4位は『グループ学生との関係』であった。『看護能力不足』と『実習先指導者・本学教員』に関するストレッサーへの最も効果的な対処法は、自立的および依存的問題解決型であった。特に、看護の知識や技術に関するストレスには、自己学習や助言で対処していた。『グループ学生』と『患者の家族』に関するストレッサーへの対処法は、問題解決型(自立的より依存的に)と問題回避型(発散的より自愛的に)に分散していた。特に、対人関係に関するストレスには、学生相互の助言や考えないことで対処していた。これらのことは、学生が自己学習できる環境の整備(適切な教材や時間)と先達のよき助言が実習意 欲向上につながる事を示唆している。, To improve learning motivation, nursing students' stress in clinical practice was investigated and their stress coping strategies assessed. Senior nursing students (n=76) were asked to complete a self-reporting questionnaire after clinical practice (response rate 79%). Ordered by causal importance the stressor categories were, first, insufficient nursing ability (with sub-categories of knowledge and skill followed by understanding the patient state); second, hospital and university teaching staff; and, of lower causal importance, third, patients' family and associates; and fourth, students in the same group. The most effective coping strategies for insufficient nursing ability and hospital and university teaching stressors were independent and dependent problem-solving. Particularly effective with the sub-stressors of knowledge and skill were self-study and advice. The strategies for coping with stress in personal relations - students in same group and patients' associates - were dispersed problem-solving (dependent rather than independent) and problem-escaping (self-loving rather than discharging), particularly mutual advice and resting activities. It is indicated that a full learning environment (adequate teaching materials and time) and quality leader advice improve student motivation in clinical learning.}, pages = {5--13}, title = {臨地実習における看護学生のストレッサーとその対処法}, volume = {7}, year = {2005} }