@article{oai:kyukan.repo.nii.ac.jp:00000155, author = {Sutherland, Allan J.}, issue = {1}, journal = {九州看護福祉大学紀要, The Journal of Kyushu University of Nursing and Social Welfare}, month = {Mar}, note = {110001051523, Power appears to be one of the most transparent of concepts, is frequently used in socjal explanations, and yet, oddly, is never adequately conceptualised and theorised; this is because it is called upon for situations of inconsistent explanations. This paper examines how some recent jazz and improvised music researchers likewise invoke power inequalities to account for apparently contradictory behaviours, showing that, in truth, the behaviours contradict only their proffered explanations. This is illuminated by showing how the theorists draw upon the contradictory, confused conceptions of power in social theory. The paper then discusses the open ensemble as an ideal procedure for jazz and improvising musicians to harvest their creative capacities in stimulating, integrated, cooperative performance where they can potentially learn new musical ideas, instrumental techniques and advance the music., 力(power)は一見すると明白な概念であり、社会学における解釈に多用されるものの、不思議なことにこれまで十分に概念化・理論化されたことがない。これは、状況を説明する上で矛盾が生じた場合に「力」が用いられてきたことに起因する。本論文では、現在のジャズ・即興音楽の研究者もまた、明らかに矛盾する行動の説明にあたり力の不平等性に頼る現状を考察し、行動はその解釈が与えられた場合のみ矛盾するという事実を指摘する。この点は、研究者が社会理論において矛盾かつ混乱した概念である「力」に頼る状況を用いて明らかにする。さらに、ジャズ・即興ミュージシャンが創造力を刺激的・融合的で連携した演奏に結実させ、新たな音楽的発想や演奏技法を学び、自らの音楽を進化させる上で理想的な形であるオープン・アンサンブルについて考察する。}, pages = {71--86}, title = {力(power)に関する解釈の不十分性とオープン・アンサンブル}, volume = {6}, year = {2004} }