@article{oai:kyukan.repo.nii.ac.jp:00000170, author = {増田, 安代}, issue = {1}, journal = {九州看護福祉大学紀要, The Journal of Kyushu University of Nursing and Social Welfare}, month = {Mar}, note = {110001051532, K大学看護学科2年生(4期生)を対象に、青年期にある自己および職業領域における同一性形成の状態を明らかにすることを目的に、レオ=レオニのペッエツティーノの教材活用を通して将来看護職につく現在の自己についてみつめさせ、その後同一性地位判定尺度による同一性地位の測定をおこなった。ペッエツティーノを通しての学生の記述内容から、職業領域形成に関するものとして「方向確実感」「方向不確実感」、自我領域形成に関するものとして「存在確実感」「存在探索中」「存在不確実感」、現在の自己への気づきに関するものとして「対自的自己」「対他的自己」の7項目のカテゴリーが抽出された。また、自我領域形成に関するもの、現在の自己への気づき、職業領域形成に関するものの順で多く記述されていた。自我同一性地位判定尺度の地位測定においては、基礎実習Ⅰ・Ⅱの経験前後の比較において差異や変化はみられなかった。, Aiming to clarify the statuses of personal and vocational identities during adolescence, sophomores of Nursing Faculty in “K” University were encouraged to reflect upon themselves regarding their present state as a future nurse through the use of “Pezzettino” by Leo Lionni as teaching material, and underwent the measurement of their identity status by the Ego Identity Scale. Total 7 categories were extracted from students' reports on “Pezzettino” : “certainty on one's direction” and “uncertainty on one's direction” regarding the domain of occupational identity; “certainty on one's existence”, “Searching for one's existence” and “uncertainty on one's existence” regarding the domain of personal identity; and “etre-pour-soi ” and “etre-pour-autrui” regarding awareness of present self. Furthermore, their reports most often touched upon the domain of personal identity, followed by awareness of present self and the domain of occupational identity. Comparison of identlty statuses measured before and after taking the first and second practicum courses of basic nursing training revealed no changes in the students' identity assessments.}, pages = {203--215}, title = {看護大学における学生の職業領域の同一性形成にむけての教育への検討 : レオ=レオニのペッエッティーノを教材活用して}, volume = {6}, year = {2004} }