ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文
  2. 九州看護福祉大学紀要 ISSN 2436-2778 (Online) ISSN 1344-7505 (Print)
  3. 第6巻第1号

看護学教育の変化の一考察 : 「タイラーの原理」からケアリングへ

https://kyukan.repo.nii.ac.jp/records/163
https://kyukan.repo.nii.ac.jp/records/163
101906e5-e976-4fe9-8875-45e289a66d64
名前 / ファイル ライセンス アクション
The_Journal_of_KNS-V06_N01_2004-157-168.pdf The_Journal_of_KNS-V06_N01_2004-157-168 (639.3 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2013-08-20
タイトル
タイトル 看護学教育の変化の一考察 : 「タイラーの原理」からケアリングへ
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 タイラーの原理
キーワード
主題Scheme Other
主題 カリキュラム
キーワード
主題Scheme Other
主題 高等教育
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 nursing_education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Tyler_Theory
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 curriculum
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 higher_education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 caring
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 立石, 和子

× 立石, 和子

WEKO 427
NRID 1000080325472

立石, 和子

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 日本の看護学教育は、社会からの要請とはいえ、大学による教育が急激に増加している。しかし、少子化により、2009年には大学の需要供給が一致する見込みである。この看護学教育は、特にアメリカを中心としたラルフ・タイラー(Tyler,R.W.)の提唱した「タイラーの原理」に影響され、行動目標中心のカリキュラムとなり、看護学教育においては、大学教育の特徴をなくす結果となっている。20世紀末、ネル・ノデイングス(Noddings,N.)、ドナルド・ショーン(Donald A.S)らの出現により、教育の視点が、教育的ケアリングや反省的実践へと変わろうとしている。また、看護学教育が高等教育機関、すなわち大学数育として特徴を明確にするのには、教育方法としての、CureからCareへの明確化が必要であることがわかった。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The number of universities offering nursing education in Japan has increased dramatically as the demands of society for professional nurses has increased. However, the demand for university places is predicted to match the supply by 2009 due to the aging of society and falling birth rate. Nursing education in Japan has been influenced by the trends of studies by scholars in education and particularly by the “Tyler Theory,” which has been mainly used in the U.S. Nursing education has therefore been based on a curriculum that focuses on behavioral objectives, and the individual characteristics of schools have disappeared. By the end of the Twentieth Century, the emergence of researchers such as Noddings and Donald shifted education studies the “caring” and the “The Reflective Practitioner. In addition, we conclude that a change of emphasis from cure to care as the method of education is necessary for nursing education to reflect the characteristics of higher education and university education.
書誌情報 九州看護福祉大学紀要
en : The Journal of Kyushu University of Nursing and Social Welfare

巻 6, 号 1, p. 157-168, 発行日 2004-03
出版者
出版者 九州看護福祉大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13447505
論文ID(NAID)
内容記述タイプ Other
内容記述 110001051528
見出し
大見出し 2.1 研究ノート
言語 ja
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 08:35:38.780059
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3