ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文
  2. 九州看護福祉大学紀要 ISSN 2436-2778 (Online) ISSN 1344-7505 (Print)
  3. 第25巻第1号

新カリキュラムソーシャルワーク実習Ⅰ終了後における学生が感じた変化と自己評価の関連 ― 高齢者福祉分野を経験したA大学学生の自己評価から―

https://kyukan.repo.nii.ac.jp/records/2000043
https://kyukan.repo.nii.ac.jp/records/2000043
00a9df8e-7aa6-4c3b-a54d-a7a673dac059
名前 / ファイル ライセンス アクション
The_Journal_of_KNS-V25_N01_2025-015-024.pdf The_Journal_of_KNS-V25_N01_2025-015-024.pdf (5.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-06-30
タイトル
タイトル 新カリキュラムソーシャルワーク実習Ⅰ終了後における学生が感じた変化と自己評価の関連 ― 高齢者福祉分野を経験したA大学学生の自己評価から―
言語 ja
タイトル
タイトル After completing the new curriculum Social Work Practical I Relationship between changes perceived by students and self-evaluation: From self-evaluations of University A students with experience in elderly welfare
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 ソーシャルワーク実習
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 高齢者福祉
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 社会福祉士養成
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 実習教育
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 新カリキュラム
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Social work training
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 elderly welfare
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 practical education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 new curriculum
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 黒木, 真吾

× 黒木, 真吾

ja 黒木, 真吾

Search repository
田島, 望

× 田島, 望

ja 田島, 望
九州看護福祉大学

Search repository
竹下, 徹

× 竹下, 徹

ja 竹下, 徹
周南公立大学

Search repository
牛島, 豊広

× 牛島, 豊広

ja 牛島, 豊広
周南公立大学

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 1035
姓名 Kuroki, Shingo
言語 en
姓 Kuroki
言語 en
名 Shingo
言語 en
著者別名
姓名 Tashima, Nozomi
言語 en
姓 Tashima
言語 en
名 Nozomi
言語 en
著者別名
姓名 Takeshita, Toru
言語 en
姓 Takeshita
言語 en
名 Toru
言語 en
著者別名
姓名 Ushijima, Toyohiro
言語 en
姓 Ushijima
言語 en
名 Toyohiro
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 2021年より新カリキュラムのソーシャルワーク実習が始まった。1回目の実習で得られた結果からは実習種別による分析の必要性が出てきた。そこで、A 大学におけるソーシャルワーク実習における調査の分析を実施した。今回の対象者はA 大学における高齢者福祉分野での実習を経験してきた学生12名である。12名の自己評価(4件法)と学生自身が実習を通して感じた変化(自由記述)をもとに分析した。自己評価については符号検定で分析したところ高齢者福祉分野では達成目標25項目のうち22項目は実習前より実習後の方が「実践できる」と答えた者が増えた結果が導かれた。そのことから新カリキュラムの実習においては「地域」に関する学びを得る機会が多く、自己評価につながっているということ、さらにはソーシャルワーク業務に対する学びを得ていることが窺える結果となった。さらに、実習を通して感じた変化については、KJ 法でカテゴリ化したところ、11が挙がってきた。最終的な結論として事前学習の大切さに対する気づきを得ることにつながっていることから、本調査結果を今後のソーシャルワーク実習Ⅱへ活用する必要性もみえてきた。今後は、高齢者分野の学びの蓄積や事前学習内容についての分析、他分野の実習での状況も併せてみていく必要がある。In 2021, a new curriculum of social work training was implemented. Results obtained during the first training showed a need for analysis by training type. Therefore, we analyzed a survey on social work practice with 12 University A students who had experienced practical training in elderly welfare. Analysis was based on students’ self-evaluations( 4-case method) and the changes( free description) they felt through practical training. As for self-evaluation, analysis of the sign test showed that 22 of the 25 achievement targets in welfare for the elderly were more likely to be practiced after training than before it. Results demonstrate the many opportunities to learn about “the community” and social work in the new curriculum’s practical training, which leads to self-evaluation. Additionally, when students’ changes felt through the training were categorized by the KJ method, 11 were listed. This led to awareness of prior learning’s importance; thus, using this survey’s results for the future Social Work Practice II has become necessary. Next, we must analyze the accumulation of learning about the elderly, the content of pre-learning, and other fields’ situations in practical training.
bibliographic_information
巻 25, 号 1, p. 15-24
出版者
出版者 九州看護福祉大学
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 24362778
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12936373
見出し
大見出し 1.1原著論文
言語 ja
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-12 09:15:19.250187
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3