WEKO3
アイテム
Improvisation and Creativity in Jazz Before the1950s
https://kyukan.repo.nii.ac.jp/records/225
https://kyukan.repo.nii.ac.jp/records/225f38ca30e-8478-4da7-a62f-0e42b61a96d0
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-08-20 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Improvisation and Creativity in Jazz Before the1950s | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Improvisation and Creativity in Jazz Before the1950s | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | eng | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 作曲 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 即興演奏 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 構造 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 活動 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 独創性 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ジャズ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 音楽理論 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 全音階主義 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 半音階主義 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | composition | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | improvisation | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | structure | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | action_creativity | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | jazz | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | diatonicism | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | chromaticism | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
Stherland, Allan J.
× Stherland, Allan J. |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 666 | |||||
姓名 | Sutherland, Allan J. | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This paper challenges the commonplace view of improvisation and composition as disparate music making procedures, whereby improvisation, unlike composition, is a free, less-rational, and creative music making procedure; here, such is contended to be the consequence of explanatory failure. This is done by examining developments in jazz in the first half of the twentieth century, suggesting that creative changes ensued from internal consistencies and inconsistencies in the rational logic of both music theory and particular jazz practices, specifically from jazz musicians' attempts to resolve such problems to expand available musical resources, thereby expressive capacities. | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 当論文では「作曲」と「即興演奏」が相対する音楽創作手順だとする既成概念、つまり即興演奏はフリーで合理性が薄く、創造性に富んでおり、作曲はその逆であるとする見解に異議を唱え、このような誤認は解釈の間違いに所以するということを示す。具体的には20世紀前半のジャズの発展を考察し、独創性豊かな変化をもたらしたのは音楽理論およびジャズのスタイルにおける内在論理や合理的論理による整合性・不整合性であり、またミュージシャンが音楽における手法の幅を広げる上でそのような問題にどう挑戦したかである、と主張する。 | |||||
書誌情報 |
九州看護福祉大学紀要 en : The Journal of Kyushu University of Nursing and Social Welfare 巻 1, 号 1, p. 297-312, 発行日 1999-03 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 九州看護福祉大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13447505 | |||||
論文ID(NAID) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 110000082234 |