WEKO3
アイテム
臨地実習における看護学生のストレッサーとその対処法
https://kyukan.repo.nii.ac.jp/records/129
https://kyukan.repo.nii.ac.jp/records/129a98daac0-ba56-4c68-95f4-9498171b7fbd
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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The_Journal_of_KNS-V07_N01_2005-005-014 (388.2 kB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2013-08-20 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 臨地実習における看護学生のストレッサーとその対処法 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Nursing Students' Stress and Coping in Clinical Practice | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 臨地実習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 看護学生 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ストレッサー | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 対処法 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学習意欲 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | clinical_nursing_practice | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | nursing_student | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | stressor | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | coping | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | motivation_for_learning | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
加島, 亜由美
× 加島, 亜由美× 樋口, マキエ |
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著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 450 | |||||
姓名 | Kashima, Ayumi | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 451 | |||||
姓名 | Higuchi, Makie | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究の目的は、臨地実習における看護学生のストレッサーを把握し、それに対しどのような対処法が有効であったかを明らかにし、実習における学習意欲向上のための方針を示すことである。臨地実習を終えた4 年次看護学生 (n=76) を対象に、質問紙で集合調査した(有効回答率は79%)。ストレッサーを4 つのカテゴリーに分類し重要因子順に示すと、第1位は『看護能力不足』(サブカテゴリー間では知識・技術>患者状態の把握)、第2位は『実習先指導者・本学教員との関係』であり、ストレス度がずっと低くなる第3位は『患者の家族との関係』、そして第4位は『グループ学生との関係』であった。『看護能力不足』と『実習先指導者・本学教員』に関するストレッサーへの最も効果的な対処法は、自立的および依存的問題解決型であった。特に、看護の知識や技術に関するストレスには、自己学習や助言で対処していた。『グループ学生』と『患者の家族』に関するストレッサーへの対処法は、問題解決型(自立的より依存的に)と問題回避型(発散的より自愛的に)に分散していた。特に、対人関係に関するストレスには、学生相互の助言や考えないことで対処していた。これらのことは、学生が自己学習できる環境の整備(適切な教材や時間)と先達のよき助言が実習意 欲向上につながる事を示唆している。 |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | To improve learning motivation, nursing students' stress in clinical practice was investigated and their stress coping strategies assessed. Senior nursing students (n=76) were asked to complete a self-reporting questionnaire after clinical practice (response rate 79%). Ordered by causal importance the stressor categories were, first, insufficient nursing ability (with sub-categories of knowledge and skill followed by understanding the patient state); second, hospital and university teaching staff; and, of lower causal importance, third, patients' family and associates; and fourth, students in the same group. The most effective coping strategies for insufficient nursing ability and hospital and university teaching stressors were independent and dependent problem-solving. Particularly effective with the sub-stressors of knowledge and skill were self-study and advice. The strategies for coping with stress in personal relations - students in same group and patients' associates - were dispersed problem-solving (dependent rather than independent) and problem-escaping (self-loving rather than discharging), particularly mutual advice and resting activities. It is indicated that a full learning environment (adequate teaching materials and time) and quality leader advice improve student motivation in clinical learning. | |||||
書誌情報 |
九州看護福祉大学紀要 en : The Journal of Kyushu University of Nursing and Social Welfare 巻 7, 号 1, p. 5-13, 発行日 2005-03 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 九州看護福祉大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13447505 | |||||
論文ID(NAID) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 110003476982 | |||||
見出し | ||||||
大見出し | 1.1 原著論文 | |||||
小見出し | 原著 | |||||
言語 | ja |