ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文
  2. 九州看護福祉大学紀要 ISSN 2436-2778 (Online) ISSN 1344-7505 (Print)
  3. 第19巻第1号

精神看護実習における学生指導関与およびストレスが看護実践能力におよぼす影響

https://kyukan.repo.nii.ac.jp/records/387
https://kyukan.repo.nii.ac.jp/records/387
50f3d9b0-255f-4354-8010-528d4d4c16b8
名前 / ファイル ライセンス アクション
The_Journal_of_KNS-V19_N01_2019-003-018.pdf The_Journal_of_KNS-V19_N01_2019-003-018 (1.7 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-04-15
タイトル
タイトル 精神看護実習における学生指導関与およびストレスが看護実践能力におよぼす影響
タイトル
タイトル The Influence of Instructional Participation and Stress on Nursing Competence in the Psychiatric Clinical Nursing Practicum
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 看護実践能力
キーワード
主題Scheme Other
主題 精神看護実習
キーワード
主題Scheme Other
主題 学生指導関与
キーワード
主題Scheme Other
主題 ストレス
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Nursing Competence
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Psychiatric Clinical Nursing Practicum
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Instructional Participation
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Stress
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 大井, 美樹

× 大井, 美樹

WEKO 925
CiNii ID 9000401511173

大井, 美樹

Search repository
徳永, 淳也

× 徳永, 淳也

WEKO 926
CiNii ID 9000018726035

徳永, 淳也

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 927
姓名 Oi, Miki
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 926
識別子Scheme CiNii ID
識別子URI http://ci.nii.ac.jp/nrid/9000018726035
識別子 9000018726035
姓名 Tokunaga, Junya
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 臨地実習教育における職業性ストレスや学生との関わり、学生指導時のストレスや肯定的認識の各要因が、精神科看護師の看護実践能力や対象認識におよぼす影響を実証的に検討することが本研究の目的である。精神看護実習における実習病院と、非実習病院の看護師を対象として、自記式質問紙による横断調査を実施した。その結果、「看護実践能力」に関する下位尺度6項目と「対象認識」ならびに職業性ストレスの「看護職者としての役割」において、実習病院の看護師が有意に高い得点を示していた。重回帰分析により、「患者との人間関係」のストレスは、看護実践能力各領域および「対象認識」に共通して負の有意な影響を示しており、患者との関係における特異な感情が生じやすい精神科看護の特徴を示していた。さらに、実習指導に対する高い肯定的認識は看護実践能力を向上させることが示唆され、肯定的認識を高める実習への組織的な関与が不可欠と考えられた。
This study aimed to empirically examine the influence of occupational stress, stress associated with student interactions and instructions, and positive perception on nursing competence and mindfulness in clinical nursing practicums among psychiatric nurses. Using a self-administered questionnaire, a cross-sectional study was conducted on psychiatric clinical nursing practicums by targeting nurses from hospitals with or without nursing practicums. Results from this study showed that nurses from hospitals with practicums scored significantly higher on six subscale items, pertaining to “nursing competence,”“mindfulness,” and “the role played by nurses” in occupational stress. Multiple regression analysis revealed that stress from “interpersonal relationships with patients” had a significant negative influence on each of the nursing competence areas, as well as “mindfulness,” suggesting that psychiatric nursing can lead to emotional instability following interactions with patients. Furthermore, increased nursing competence was indicated in those with a highly positive perception of practicum instruction.Therefore, systematic involvement for increasing positive perception in practicums was considered essential.
書誌情報 九州看護福祉大学紀要
en : The Journal of Kyushu University of Nursing and Social Welfare

巻 19, 号 1, p. 3-13, 発行日 2019-03
出版者
出版者 九州看護福祉大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13447505
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11320982
論文ID(NAID)
内容記述タイプ Other
内容記述 40021841238
見出し
大見出し 1.1原著論文
言語 ja
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 08:32:47.605083
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3